سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لایه برداری پوست چیست؟

در بسیاری از موارد استفاده از روش‌های مختلف پیلینگ برای صاف کردن پوست و از بین بردن لک‌ها و مشکلات پوستی راه‌حل اول و آخر است و نتایج حاصل از آن نیز کاملا قابل پیش‌بینی است و عوارض چندانی هم ندارد، البته اشتباه نکنید پیلینگ و لایه‌برداری فقط برای درمان مشکلات پوستی نیست بلکه گاهی برای از بین بردن چین و چروک‌ها یا حتی درخشان‌کردن پوست از این روش استفاده می‌شود.

 

لایه برداری پوستو پیلینگ

 

فرآیندی که سلول‌های مرده از روی سطح پوست برداشته می‌شوند را لایه‌برداری می‌گویند چون قدرت پوست برای دفع این سلول‌های مرده با افزایش سن کاهش می‌یابد و باید با یک عامل خارجی کار را انجام داد تا هم مشکلات پوستی حل شوند و هم پوست صاف و زیبا شود. این فرایند به روش انجام می‌شود: شیمیایی، مکانیکی با لیزر و روش‌های خانگی.

 

لایه‌برداری شیمیایی

 

اسیدها و آنزیم‌های خاصی باعث از بین رفتن سلول‌های مرده می‌شوند در حقیقت یک سوختگی شیمیایی خفیف و کنترل شده در پوست به‌وجود می‌آید و سلول‌های مرده پس از جدا شدن، جای خود را به سلول‌های سالم و جوان می‌دهند، لایه‌برداری براساس نوع ماده به کار رفته، غلظت آن و مدت زمانی که مواد فوق روی پوست باقی می‌مانند است.

 

لایه برداری عمیق

 

این فرآورده‌ها قوی‌ترین لایه بردارهای پوست را شامل می‌شوند.

 

کاربرد: درمان چین‌های خشن پوستی، آثار عمیق ناشی از افزایش سن و آفتاب، اسکار پوستی و ضایعات رشد یافته پیش سرطانی.

 

ترکیبات اصلی: در این محلول‌ها از ترکیبات فنل استفاده می‌شود و عوارضی مانند بیهوشی و نیاز به بستری شدن را نیز به همراه دارد.

 

لایه برداری متوسط

 

نسبت به لایه‌بردارهای سطحی با عمق بیشتری درون پوست نفوذ می‌کنند و بهتر است فقط در پوست سایر قسمت‌های بدن به‌جز صورت به کار رود.

 

کاربرد: درمان ضایعاتی مانند اسکار آکنه، خطوط پوستی، تغییرات رنگ پوست و تغییرات پوست بر اثر آفتاب.

 

ترکیبات اصلی: از تری کلرو استواستیک (TCA) با غلظت‌های متوسط، استفاده می‌شوند.

 

لایه برداری سطحی

 

 آسیب در اپیدرم یا لایه سطحی پوست ایجاد می‌شود.

 

 کاربرد: برای رفع کدورت و تیرگی پوست، چروک‌های خفیف زودرس و درمان جوشگاه‌های قدیمی.

 

 ترکیبات اصلی: معمولا از دسته هیدروکسی اسیدها(آلفا هیدروکسی اسید و بتا هیدروکسی اسید) با غلظت‌های 20 تا 70 درصد.

 

در این روش‌ها از محلولی با یک پایه اسیدی برای جداسازی لایه خارجی و آسیب دیده پوست استفاده می‌شود. به این‌ ترتیب، در حقیقت یک سوختگی شیمیایی خفیف و کنترل شده در پوست به‌وجود می‌آید و سلول‌های مرده پس از جدا شدن، جای خود را به سلول‌های سالم و جوان می‌دهند. این محلول‌ها همچنین تحریک لایه‌های زیرین را برای تولید کلاژن و الاستین پوست تحریک می‌کنند. این 2 عامل در طراوت و جوانی پوست نقش اساسی ایفا می‌کنند.